”Te” sunt numai eu

“Ea m-a privit tot timpul cu atenţie şi pe urmă mi-a spus că prinţul Andrei, rece şi ironic în aparenţă, sensibil şi chiar sentimental în realitate, seamănă cu mine. Apoi:
– Scumpul meu mentor (întâia oară îmi spunea acest cuvânt), prinţul e gelos pe Anatol? Mata pricepi mai bine lucrurile ăstea.
– Cred că nu.
– Mie mi s-a părut că e gelos, cu toate că nu are motiv. […]
… Semăn cu prinţul Andrei? Nu ştiu. Şi pentru ce mi-a spus-o? Ca un argument ca să-mi placă prinţul, ori ca motiv pentru care prinţul îi place ei? Oricum, nu-mi convine să-mi împart simaptiile ei cu nimeni, nici chiar cu un alter ego al meu! Şi nici chiar cu mine însumi .. Nu vreau să ţină la calităţile mele, ci, fără niciun discernământ, la mine! Te iubesc pentru că eşti bun, te iubesc fiindcă eşti inteligent, te iubesc fiindcă eşti frumos: te iubesc fiindcă înseamnă că „te” este iubit nu pentru el, ci condiţionat, din anumite cauze. O iubire provocată de cauze conştiente, de calităţi pentru care dicţionarul are cuvinte, de însuşiri externe; o iubire acordată ca un premiu pentru calităţi estetice, morale şi intelectuale, o iubire pe care o poţi justifica nu este iubire.
Şi apoi bun, inteligent, frumos poate fi şi unul şi altul, dar „te” sunt numai eu .. şi, totuşi, ştiu că nu vreau nimic de la ea, că nu urmăresc nimic, că nu trebuie să urmăresc. Că nu se poate.”–Garabet Ibraileanu, Adela
3 gânduri despre &8222;”Te” sunt numai eu&8221;

  1. Da, iată o interesantă pledoarie pentru iubirea necondiționată ! Oamenii nu trebuie iubiți pentru calitățile lor, ci pur și simplu, pentru că sunt !
    Am cititi mai demult această carte, dar la vremea respectivă cred că nu receptam totul atât de profund. Cu anii și experiențele, totul capătă o altă culoare…

Lasă un răspuns

